Hackató a l’aula: Economia solidària i comunicació corporativa

Hackató a l’aula: una eina per donar resposta a necessitats comunicatives de l’Economia Solidària des de les aules

El Postgrau en Economia Social i Solidària i el Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual de la Facultat de Comunicació de la UAB hem desenvolupat enguany un projecte pilot de col·laboració en el marc de les assignatures de Responsabilitat Social Corporativa i Projectes Publicitaris i de Relacions Públiques dels Graus en Comunicació de les Organitzacions i el de Publicitat i Relacions Públiques. El projecte s’ha desplegat amb l’acompanyament de la cooperativa Centdeu, per donar resposta a necessitats comunicatives de dues entitats de l’Economia Solidària vallesana a partir de la participació directe d’estudiants de les dues assignatures. 

El projecte, que s’ha desenvolupat en dues fases (una per semestre) partia de la voluntat del Postgrau d’Economia Social i Solidària de la UAB de buscar noves metodologies per introduir l’ESS en l’àmbit acadèmic, i per altra banda, del Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual d’innovar en l’esfera pràctica del seu currículum.

Així al llarg del curs 22/23 es va treballar el primer semestre la primera fase, en la qual hi participaren els alumnes de l’assignatura de Responsabilitat Social Corporativa (Grau en Comunicació de les Organitzacions), que assumiren el rol de personal del departament de comunicació d’una de les dues entitats socials que es proposaven i van treballar per grups la part estratègica de la comunicació. El resultat d’aquesta fase va ser la generació del brífing (informació de l’entitat, plantejament del problema comunicatiu, concreció dels objectius de comunicació, definició del públic objectiu i el posicionament que vol aconseguir la organització…).  De les dues propostes de brífing el professorat en va escollir una per desplegar a la segona fase. A la primera sessió d’aquesta fase es va fer també una breu formació introductòria a l’Economia Social i Solidària i a la comunicació Alternativa. 

A la segona fase (segon semestre) també per grups, els alumnes de l’assignatura de Projectes Publicitaris i de Relacions Públiques (Grau en Publicitat i Relacions Públiques) assumiren el rol de l’agència de comunicació reproduint una situació real en la que un client es proposa donar resposta a un problema comunicatiu concret. Així, a partir del brífing entregat pel client (elaborat pels alumnes de Responsabilitat Social), plantejaren, idearen i executaren una acció de comunicació/ campanya 360º (gràfica per premsa o revistes, exterior, televisió, xarxes socials…). El projecte culminà el 30 de maig amb la participació de la cooeprativa sobre la qual es treballava, en aquesta ocasió La Sàrria, cooperativa de ciclodistribució.

El projecte en el que hi han participat més de 100 estudiants ha estat un èxit, i no només se’n planteja la seva continuïtat, sinó també la seva ampliació a partir de vincular-los a Treballs Finals de Grau en format d’Aprenentatge i Servei, o amb convenis de pràctiques amb l’entitat objecte del projecte.

El projecte s’ha pogut desenvolupar gràcies també al finançament de la Direcció General d’Economia Social, Tercer Sector i treball autònom i al suport de l’ICE com a projecte d’Innovació Docent. A més a més, la seva ideació i impuls ha comptat també amb el suport de la Fundació Autònoma Solidària i el CORE d’Educació de la UAB.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *