Cròniques de ruta

Sortida de tres dies a Euskal Herria

Del 9 a l’11 de juny

Divendres a primera hora del matí el grup del postgrau 2022-23 ens trobem a l’estació de busos de Sabadell, des d’on arranquem el camí cap a Euskal Herria amb les dues furgonetes plenes, molta energia i ganes de conèixer tots els projectes que ens esperen el cap de setmana.

Ja al migdia arribem a Iruña, on fem la primera parada al Katakrak, un projecte de llibreria transformadora, editorial i cantina, al mateix temps que ofereix l’espai per a actes de varies entitats. Des de la llibreria ofereixen molts títols d’editorials alternatives, els quals vam poder remanar nosaltres mateixes. L’editorial pròpia funciona des de 2016 i està enfocada a l’assaig polític traduït a l’Euskera. Finalment, ens van acollir per dinar a la Cantina, on serveixen plats fets amb productes de proximitat.

Havent dinar seguim a Iruña i anem a Geltoki, l’antiga estació de busos. Geltoki és un projecte participatiu, obert i sense ànim de lucre impulsat per unes 50 organitzacions socials i gestionat per una cooperativa que en porta la programació i el bar.

Abans de marxar de la ciutat ens reben a la Xarxa AZ, que agrupa diversos projectes, col·lectius i persones de totes les edats del casc antic d’Iruña, que treballen conjuntament amb l’objectiu d’un barri habitable i per a les persones.

Acabem el dia a la casa rural Korteta a Tolosa, que forma part de l’associació Nekazalturismoa (allotjaments rurals a Euskadi), on podem gaudir de l’entorn i fer un sopar conjunt amb totes les companyes mentre compartim una estona en grup.

L’endemà ens llevem per fer camí fins a Arrasate, ons ens rep la Arianne, sòcia de la cooperativa de la facultat d’educació de la Universitat de Mondragón. Tenim l’oportunitat de veure les instal·lacions de la facultat i que ens expliqui l’estructura i funcionament de les diferents entitats que conformen la gran cooperativa de Mondragón.

Després de dinar ens dirigim a Azpeitia, on ens esperen a Soreasu Kulturgunea, una cooperativa que gestiona gran l’equipament cultural del poble i que aposten sobretot per la llengua Euskera. A Azpeitia és el poble qui proposa un 80% de l’agenda cultural, mentre que la cooperativa ho pot coordinar i organitzar, i en programa el 20% restant.

Tornem a pujar a les furgonetes i acabem el dia a la nau de Biziola, situat al poble Beasain, a la comarca rural de Goierri. Biziola és una cooperativa sense ànim de lucre que aposta per la sobirania alimentària i vol abastar tota la comarca amb producte local i ecològic, projecte amb el qual tenen l’objectiu de caminar cam a un Goierri més conscient, independent i sostenible. Un cop ens han ensenyat la nau, no podem marxar sense abans passar per la botiga de productes locals.

Finalment arribem de nou al nostre allotjment a Korteta, on sopem plegats i podem compartir opinions de l’experiència abans de tornar diumenge cap a casa.

——————————————————–

Cap de setmana a Mura

Dissabte a primera hora les alumnes del postgrau ens trobem a Mura, un petit poble situat al mig del Parc Natural del Munt i l’Ubach. Allà ens rep el Ferran, soci de la cooperativa Els Caus de Mura, alberg on passarem tot el cap de setmana.

Dissabte passem tot el dia amb en Xavier Verge, professor de la UAB i membre del CREIS (Centre d’Estudis i Recerca en Emprenedoria i Innovació Social). Desenvolupem la sessió treballant en grups per tal d’idear una iniciativa de l’Economia Social a través del Design Thinking.

Al migdia tenim l’oportunitat de gaudir del dinar que ens preparen a Les Olles dels Caus, el restaurant que gestiona la mateixa cooperativa.

Diumenge comencem el dia amb la Júlia Alsinet, sòcia de la cooperativa l’Eixida del Teler. La Júlia ens acompanya en la sessió on treballem l’estructuració, projecció i avaluació d’una proposta de negoci dins de l’ESS.

Dissabte a Mataró

Dissabte 20 de maig les alumnes del postgrau passem el dia a Mataró. Ens trobem a primera hora del matí al Tecnocampus, aquesta vegada amb les alumnes del Postgrau en Gestió de Cooperatives i Empreses d’Economia Social. La primera meitat del matí la passem amb l’Ana Muñoz, sòcia de la cooperativa La Ciutat Invisible, que ens dóna unes interessants nocions de governança i creació de règim intern d’una cooperativa. Tot seguit ens reben a l’ateneu cooperatiu del Maresme, on ens expliquen les funcions, objectius i funcionament dels ateneus a catalunya.

Al migdia gaudim d’un fantàstic dinar al Bar Cafè Nou, que ofereix una cuina mediterrània, sostenible i elaborada amb productes locals i de temporada. El projecte neix de la mà de la Fundació el Maresme i de la Cooperativa Clack Audiovisual, per a crear noves oportunitats laborals i socials a persones amb discapacitat intel·lectual que s’han format en serveis d’hostaleria i cuina.

Acabem el dia a Can Fugarolas, que és una suma d’iniciatives socials, culturals, artístiques i de barri de diversos col.lectius i cooperatives. És una proposta innovadora que pretén rehabilitar l’edifici en desús Can Fugarolas, un antic concessionari i taller de vehicles, de tres plantes amb un total de 4.000 m2 i un gran pati exterior. És un projecte obert al barri, a la ciutat i al seu entorn, que aspira a ser un motor cultural i social en benefici de les persones.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *